27 Ağustos 2024 Salı

Sarıyer'de bir Waldorf ilkokul girişimi - 3.sınıfa doğru

 

Waldorf Pedagojisi

“En büyük çabamız, yaşamlarına amaç ve yön verebilen özgür insanlar geliştirmek olmalıdır. Hayal gücü ihtiyacı, hakikat ve sorumluluk duygusu – bu üç güç, eğitimin can damarlarıdır.” Rudolf Steiner

Avusturyalı bilim insanı, filozof ve sosyal reformcu Rudolf Steiner tarafından yaratılan Waldorf pedagojisi, insanı araştırmayı temel alan ve insanın yaşla değişen fiziksel, zihinsel ve duygusal gelişimini en ince ayrıntısına kadar göz önünde bulundurularak tasarlanmış olan bütüncül bir pedagojidir. Son dönemde nöroloji, tıp ve psikoloji alanındaki en yeni araştırmalardan çıkan bulgular da bu 100 yıllık pedagojiyi  daha fazla desteklenmektedir.

BÜTÜNCÜL EĞİTİM

DÜŞÜNME, HİSSETME, HAREKET

Waldorf Pedagojisi, çocuğun bilişsel, duygusal ve duyusal gelişimine bir bütün olarak yaklaşır ve çocuğun bütüncül sağlığını, iyiliğini amaç edinir. Bilişsel zeka, duygular ve duyular birbirinden ayrı çalışan yapılar değildir. Birbirine temel oluşturan bu basamakları hızlandırmak ya da bazılarını atlamak, çocuğun bütüncül iyiliği, gelişimi, ömür boyu öğrenme ve sürdürülebilir başarısı için risk oluşturur. Waldorf Pedagojisi, bilişsel zeka gelişimi için kritik olan duygu ve duyuları, genç insanın gelişim sürecine uygun doğru sırada ve tam gelişim göstermesine destek olacak şekilde uyaran ve geliştiren bir yaklaşımı temel alır.

KATILIMCI ve KALICI ÖĞRENME

DUYULARDAN KAVRAMLARA

Waldorf pedagojisinde akademik dersler, bilgi yükleme ve koşullandırma yöntemleriyle değil, çocuğun yaşına uygun olarak müzikle, sanatla, ritimle, bedensel olarak kavranır. Böylelikle, kısa vadeli bir bilgi olmak yerine çocuğun özümsediği, içselleştirdiği bilgilere dönüşür ve faaliyetlerine yansır.
Çocuğun zihinsel ve ruhsal dünyasındaki zenginlikler imgelemler, resim, sanat, masallar, mitler, hikayeler, müzik, ritim, el işleri aracılığıyla dil, yazma, semboller, matematik gibi kazanımlara dönüşür.

ÖĞRENME SEVGİSİ

ÖMÜR BOYU ÖĞRENME

Hayatta başarı, bir sürat koşusu olmaktan çok bir maratona benzer. Okulumuzda çocuklarımız akademik konuları, ritimle, sanatla, eğlenerek işler; merakla masalların içindeki ipuçlarını bulmaya çalışır, oyun tadında öğrenirler. Ömür boyu öğrenme sevgisi ve merakın korunması eğitimimizin ana amacıdır.

Waldorf eğitimi, pedagojik bir sistem değil, bir sanattır – insanın içinde var olanı uyandırma sanatı…” Rudolf Steiner

SANATIN GÜCÜ

Waldorf pedagojisinde sanat, akademik derslerle iç içedir. Sanat, zihin, duygu, duyu, irade gelişimimizde önemli rol oynar. Sanatsal çalışmalar çocukta neşeyi ve yaratıcılığı arttır. Neşeyle, yaratıcılıkla ders işleyen çocukta öğrenme sevgisi, coşkusu artar; katılımcı olduğu için bilgiyi içselleştirir, zor akademik konuları daha kolay öğrenir, daha kolay hatırlar. Sanat etkileşimi, problem çözme yeteneğini, yaratıcı düşünmeyi, kararlılığı, iradeyi arttırır. Hayatın her yönünde ihtiyacımız olan ve insanın en önemli yetilerinden biri olan yaratıcılık beslenir. Estetiğin bizden beslenen ve bizi besleyen iki yönlü mekanizmasıyla çocuk, zihniyle dünyasını şekillendirmeyi, güzelleştirmeyi, bunlardan da beslemeyi öğrenir.

DOĞADA ÖĞRENME

DOĞAYLA GELEN DAYANIKLILIK VE ESNEKLİK

Okulumuzda çocuklarımız, her mevsimde ve her hava koşulunda ormanlarda ve açık havada vakit geçirirler. Yapılandırılmamış ormanlardaki zorlu patikalar, tepeler, çalılar çocukların zorlukların üstesinden gelme yeteneklerini geliştirir. Açık havada oyuncaksız oyun oynamak, hayal gücü ve takım çalışması gerektirir. Çocukların etkileşimleri artar. Hayatı, farklı canlıları, başkalarını anlama ve saygı duyma kapasiteleri, merakları ve gözlem yetenekleri gelişir. Çocukların düzenli olarak doğada bulunmaları, mevsimsel şartlara ve dönüşümlere maruz kalmaları, yaşamın döngüselliğini içselleştirmelerine ve mevsimden bağımsız aktif bir yaşam sürdürebilmelerine yardımcı olur.

“Bazen bir ağaç size kitaplarda okunabileceklerden daha fazlasını anlatır.” Carl Jung

PRATİK DERSLER

İNSAN ÖĞRENMESİNİN TEMELİ

Pratik dersler, el işi dersleri, marangozluk, bahçe çalışmaları, çocuk gelişimi ile birebir örtüşen, çocuğun etkin gelişimine gözün görebildiğinin çok ötesinde katkısı olan araçlardır. Örneğin, Waldorf pedagojisinde el işine bu kadar önem verilmesi, el işinin, çocuğun el becerisini, motor becerilerini, beyin-beden koordinasyonunu, üretkenliğini, iradesini, sayma ve matematiksel becerilerini geliştiren etkin bir araç olmasındandır. El işi dersleri, kodlamanın da temelidir ve çocuğa içsel bir kodlama temeli oluşturur. Ellerimiz, zihnimizdekileri gerçekliğe, varlığa, yaratıma, hayata dönüştüren, evrimsel gelişimizde zihnimiz kadar önemli organlarımızdır.

ÖĞRENME ORTAMI

SINIFLAR

Waldorf Pedagojisinde sınıf ortamı, çocukların duyularının estetik ve düzen içerisinde geliştirilmesine yardımcı olacak şekilde düzenlenir. Steiner’a göre çocuklar çevrelerine karşı son derece duyarlıdır ve tüm duyu organlarını kullanarak çevreleri hakkında bilgi edinirler. Bu nedenle sınıftaki duvarların, mobilyaların ve malzemelerin renkleri oldukça önemlidir. Sınıf, doğal ortama en yakın şekilde doğal malzemelerle düzenlenerek çocuğun doğanın döngüsünü ve ritmini algılamasına ve yaşamasına da çalışılır. İnsan zihni ortamları, ortamlar zihni şekillendirir.
 

EĞİTİM SANATÇILARIMIZ

ÖĞRETMENLERİMİZ

Çocuğu biricikliğiyle merkeze alan Waldorf pedagojisinde, hedeflenen eğitimin sağlanması konusunda en önemli rehber öğretmendir. Çocuklarımız, özellikle erken dönemlerde örnek alabilecekleri, kendilerine sevgi ve şefkatle alan açan, öğrenme sevgilerini yeşertecek sağlıklı yetişkinlere ihtiyaç duyar.Bir Waldorf öğretmeninin kalbinde, her öğrencinin en yüksek potansiyeline ulaşması için yardım etme taahhüdü yaşar. Çocuğun gücüne güvenir, özüne saygı duyar.

BİRLİK

ÇOCUKLAR-ÖĞRETMENLER-AİLELER

Waldorf okullarının temeli, aileler, öğretmenler, öğrenciler ve ortak çalışanlar arasındaki karşılıklı insan iletişimi ve ilişkileridir. Aileler okul faaliyetlerine katılımcıdır, öğretmenler özerktir. Okul, çocukların bütünsel iyiliği için öğretmenler ve ailelerin işbirliği ve organik ilişkisi ile hayat bulur. Okul yönetiminin tüm süreçlerinde şeffaflık ve kapsayıcılık esastır. Öğretmen ve ailelerin bir arada olmasını sağlayan çeşitli komiteler ve etkinlikler oluşturulur (Aile akşamları, festival ve kermes hazırlıkları , ev ziyaretleri vb.).

Çocukları saygıyla kabul edin, sevgiyle eğitin ve geleceğe özgürce yollayın.” 
RudolfSteiner

https://waldorfinspiredistanbul.org/waldorfpedagojisi/


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder